Calcutta

28 december 2016 - Calcutta, India

Namasté,

Een eerste bericht van ons uit India. Sinds vier dagen zijn we nu in Calcutta waar we in een 'very British' hotelletje verblijven dat de onafhankelijkheidstrijd van India heeft doorstaan en sinds 1936 gasten ontvangt. Waar alles sindsdien ook niet veranderd lijkt.  Zo krijgen we s'middags 'tea on the house'. Een oase in het rumoer van de stad waar we een beetje kunnen acclimatiseren.
Vanmorgen bij het ontbijt bespraken we dat het erg moeilijk is om iets op te schrijven over welke overweldigende en ook fantastische indrukken die het vertoeven in deze stad bij ons teweeg brengen. Maar de lonely planet (reisgids) helpt ons uit de brand want daar staat een heel mooie en adequate beschrijving in: "Calcutta is a festival of human existence, simultaneously noble and squalid, cultured and desperate".
Het leven is op straat.. er wordt gegeten, chai gedronken, gehandeld, gebedeld, geslapen, de haren geknipt, baarden geschoren, vis schoon gemaakt, dieren geslacht, kleren gemaakt en gestreken, geroggeld en gespuugd, de krant gelezen gezongen, of gewoon gezeten en voor zich uit gestaard).
De foto's geven daar enigszins een indruk van.
Calcutta roept bij ons veel emoties op; van (als eerste) schuldgevoel (hoe verhoudt je je tot de vele bedelaars en zieke op straat liggende -oude- mensen. Loop-rickshaws zijn bij de wet verboden maar er zijn er nog heel veel op straat te zien. We maken er geen gebruik van omdat het op ons heel vernederend over komt (voor de man die dan moet lopen, ook nog door het heftige verkeer). Maar anderzijds deze mensen zijn ook arm en moeten ook geld verdienen..
Behalve schuldgevoel en afgrijzen is er ook het plezierige van het rustige ritme ondanks de chaos en ook vaak de vrolijkheid en vriendelijkheid van veel Indiërs. En er is verwondering over hoe alles gaat.. En ook over de schoonheid die er ook veel te zien is, in de kleine dingen maar ook in de grote zoals het Victoria Memorial bij de ondergaande zon.
Calcutta is ook de geboorteplaats geweest van verschillende grote geesten die zeer veel voor (de onafhankelijkheidsstrijd van) India maar ook daarbuiten hebben betekend. Bv sri Ramakrishna, Vivekananda, Sri Aurobindo en Rabindranath Tagore (dichter/filosoof/musicus en schilder: Nobelprijs vd literatuur). Gisteren hebben we het geboortehuis van de laatste bezocht: een ontroerende ervaring.

1. Willem:
    28 december 2016
    Heftig hoor, en leuk wat van jullie te horen! Prachtige foto's!
  2. Gerard:
    29 december 2016
    Ha Gertjan en Xandra, dus de kop is eraf! Ja, dat is wel een binnenkomer hè, Calcutta. Leuk hotel, en goed dat jullie zo te zien geen last hebben van geldwissel-chaos. Een goede jaarwisseling en een mooi vervolg in 2017 gewenst!
  3. Neel bon:
    31 december 2016
    Ha Gert en Xandra, mooi en indrukwekkend hoor, heel mooi om te zien en heel bijzonder. Een kat of andere dieren heb ik niet gezien op de foto,s. Zijn er heilige blonde koeien ? En lopen die los? Een goede jaarwisseling gewenst. Is er ook vuurwerk? Veel liefs van Nel en Mieke.
  4. Anne:
    2 januari 2017
    Lieve Xandra en Gertjan,
    Wat een indrukken en wat een begin van het nieuwe jaar. Ik wens jullie alle goeds voor 2017 en een voorspoedige voortzetting van deze spannende reis!
    Liefs, Anne
  5. Tamara:
    15 januari 2017
    Hoi Van en Gertjan,
    Wat maken jullie toch weer een prachtige foto's! Ik kan me voorstellen dat je je weer "thuis" voelt in alle geuren, geluiden, natuur, mensen, en met het eten. ik hoop dat jullie een leuke jaarwisseling gehad hebben en nog altijd vol op genieten.
    liefs,
    tamara