Kerala

5 februari 2017 - Mumbai, India

Ons laatste bericht schrijven we vandaag vanuit  Leiden waar we ons warmen bij de kachel.... even weer wennen na de hitte van Zuid India.

We zijn nog wat moe door de jetlag maar kijken blij (en ook met enige weemoed) terug op een mooie en indrukwekkende reis die we samen beleefd hebben.

De eerste plaats die we in Zuid India aandeden was Kochi. Een heel oude havenstad vanwaaruit zowel de Portugezen, de Nederlanders en als laatste de Engelsen handel dreven en waar de sporen van die verschillende nationaliteiten nog duidelijk terug te vinden zijn.  Ook is de stad bekend om zijn 400 jaar oude Chinese vissersnetten die nog steeds in gebruik zijn: zie ook het filmpje. Vanuit Kochi hebben we een prachtige tocht gemaakt door het waterrijke gebied van Kerala en verschillende mooie vogels gezien en ook een dorp bezocht waar touw werd gesponnen van gedroogde kokosnoot vezels (zie foto).

Vanuit Kochi zijn we per trein (2e klas voor €1,40) naar Trivandrum gegaan (5 uur). De enerverende reis in de volle en hete coupe

werd veraangenaamd door een groep jonge meisjes die met veel plezier en onder begeleiding van handengeklap vrolijke traditionele liederen zongen. Tieners die van alles nog een feestje kunnen maken (zie ook de foto).

Moe van gereis en de drukte in de steden hebben we ons voor tien dagen teruggetrokken in een kleine 'cottage' in een ayurvedisch resort(je). Resort is een heel groot woord maar aangenaam was het er wel. Prachtige natuur, heerlijk en gezond eten en iedere morgen om zes uur (dan kwam de zon net op) yogales! Daarna deden we vrijwel de hele dag niets meer omdat het overal te warm voor was. Uitzondering was een bezoek aan een olifantenopvangcentrum. We waren daar getuige van hoe de olifanten smorgens geschrobt en gewassen werden en daarna gevoerd werden. Heel prettig was het om zo dicht bij deze mooie dieren te mogen komen. De oudste olifant (die een beetje roze gekleurd is) was 70 jaar! (En had tot zijn 65ste gewerkt (hout gesleept in de oerwouden) en de jongste 2 maanden.

De laatste tweeenhalve dag zijn we Bombay ingedoken vanwaar ons vliegtuig naar huis zou vertrekken. Een bruisende wereldstad waar je boeken over vol zou kunnen schrijven. We logeerden er opnieuw (zoals ook in Calcutta) in een onbeschrijflijk levendige fascinerende buurt. Hebben een wandeling gemaakt langs de 'Oval Maiden' (het stadspark) waar nog veel oude Engelse Victoriaanse gebouwen te vinden zijn en het Ghandi museum bezocht. Een mooie afsluiting van een reis door dit land met een ongelooflijk boeiende geschiedenis.